Verksamhetsberättelse för 2020

Året inleddes ungefär som vanligt med att måndagarnas Canastaspel, tisdagarnas akvarellmålning och matlagningsövningar, onsdagarnas musikaliska

repetitioner av olika slag och helgernas lån av lokalen för medlemmarnas privata fester pågick för fullt. Anmälningarna till vinprovningen den 13 mars strömmade in och det blev snabbt fullbokat.

Styrelsen förberedde årsmötet den 3 mars som också hölls som planerat.  Två nya styrelseledamöter valdes in, styrelsen fick godkänt och ansvarsfrihet beviljades. Ukulelegruppen visade framfötterna medan pizzorna hämtades och

därpå kunde alla umgås med varandra över pizzan och vinet.

Men det hade börjat viskas om ett nytt virus från Kina som till en början inte var så farligt och kanske inte skulle drabba Europa så hårt.  Bland andra var skidorterna i Alperna  de som först drabbades och plötsligt fanns smittan mitt ibland oss hitburen av glada skidsemestrare som intet ont anande roat sig på barerna bland en massa folk.

Avbokningarna till vinprovningen strömmade nu in och på en vecka försvann

40 gäster från bokningslistan. Skulle vi ställa in?  Nej, vi genomförde vinprovningen med glest mellan gästerna och det blev ändå en trevlig kväll.

Därefter uppmanades folk fyllda 70 att isolera sig hemma, så det gjorde vi.

De flesta fester ställdes in och utlåningen av Gillets lokal upphörde helt. Detta möjliggjorde att några medlemmar utan att trängas med andra kunde göra en mera grundlig rengöring av lokalen och genomföra små förbättringarar som alla har glädje av. Våra hustomtar har bland annat satt upp en ledstång längs rampen, förbättrat inomhusluften med ozon-air, satt upp stege till loftet samt ordnat med bättre belysning på verandan.

Eftersom smittan lugnade ner sig under sommaren tog utlåningen fart igen för att sedan under hösten avstanna igen när andra vågens smitta tog fart. Däremot har många medlemmar och andra upptäckt fördelarna med terrassen, verandan och tomten i övrigt och kunnat utnyttja dessa  för att umgås med familj och kanske några få vänner utomhus. Grillen har flitigt använts och så även våra trädgårdsmöbler.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer och regeringens restriktioner omöjliggjorde  något midsommarfirande och höstens övriga aktiviteter ställdes in.

Trots pandemin och få arrangemang har Gillet en solid ekonomi och en trogen medlemskår.  Flera nya medlemmar har Gillet också fått tack vare det natursköna läget och möjligheten att tillbringa ett par timmar utomhus på denna vackra plats utan att bli missunnade detta.

Sammantaget blev ändå gilleåret ganska bra för många av våra gamla och nya medlemmar.

Tidigare verksamhetsberättelser: