Verksamhetsberättelse för 2021

Året inleddes som det föregående året avslutades, utan några föreningsaktiviteter, eftersom coronapandemin härjade som värst i samhället.

Gillets styrelsemöten hölls digitalt och någon utlåning av huset skedde praktiskt taget inte. Däremot utnyttjades tomten och terrasserna flitigt när vädret lockade till uteliv. Isen låg blank på Skinteboviken och folk åkte skridskor och promenerade.

Längre fram på vårkanten när pandemin lugnat sig en aning började utlåningen ta fart på helgerna, mest för familjefester och barnkalas, men restriktionerna om folksamlingar fanns ju kvar, så något årsmöte i mars blev aldrig aktuellt. Inte heller kunde vi med gott samvete samla folk för något midsommarfirande så det lades ner även detta år.

Morsdagsjazzen kunde inte genomföras på Mors Dag, däremot spelade Jazz i Billdal en utekonsert lördagen den 12 juni och äntligen kunde vi sitta på terrassen och bergen runt omkring och njuta av lite musik och samvaro. Musikerna var glada eftersom det var första gången på nära två år som de hade lite publik.

Eftersom det annonserats att restriktionerna skullle upphöra efter sommaren startades höstens aktiviteter med en sedvanlig kräftskiva, till vilken det kom ett 40-tal festglada deltagare. Dans stod den gången inte på agendan, men vem kunde motstå de lockande tonerna från Ronny Linds trio med den tonsäkra sångerskan Nina Ferm? Och kräftorna? Stora som humrar och jättegoda, levererade som vanligt av Björlanda Fisk.

Därefter hade vi redan på våren kallat till årsmöte den 8 september och det hölls som planerat. Styrelsen fick godkänt och ansvarsfrihet beviljades. Den skänkta studsmattan som barnen haft mycket roligt med under sommaren blev dock föremål för en långvarig diskussion om säkerhet. Styrelsen lovade påskynda arbetet med att skaffa ett skyddsnät. Det är nu på plats genom intendentens försorg.
Hembygdsföreningens föredrag om Säröbanan blev som vanligt populärt och Vinprovningen med orange viner lika uppskattad som alltid. Christer Öman bidrog till stämningen med sång och spel och utmanade borden att tävla mot varann med egna sånginsatser.

Ett minst lika uppskattat arrangemang blev det som Thomas och Cissi Ernby kallade Minifestival, där tre olika orkestrar avlöste varann med att spela populära låtar för en överförtjust publik, som medfört egen mat och dryck.

Under hösten pågick även Canastaspel på måndagar, akvarellmålning och matlagning på tisdagar samt ukulelespel på onsdagar, alla med sina trogna deltagare.

Året avslutades med sedvanlig glögg på juldagen, dock med den skillnaden att glöggdrickandet skedde utomhus eftersom Omicronvarianten av Corona nu börjat härja. Viola och Uno hade förberett med vedbrasor på tomten. Ukulelegruppen iförda tomteluvor spelade för gästerna från verandan och solen sken vackert den dagen.

Tidigare verksamhetsberättelser: